LADDNING AV VÅRA ELBILAR

Med olika typer av laddningskontakter och olika effektklassificeringar kan det vara svårt att veta vad som gäller vid laddning av bilar som drivs på elektricitet. Vi på DS vill försöka att förenkla det och förklara hur du laddar en helt elektrisk bil respektive en plug-in hybrid.

Nedan följer information om laddning och gäller alla våra nya produkter som lanseras från 2019 och framåt.

ACCELERERAD LADDNING

LADDA MED RÄTT KABEL

Vi levererar en kabel som standard till din nya bil och det är den rekommenderade metoden för att ladda alla elektrifierade fordon – gäller både plug-in hybrider och helt elektriska elbilar. Det går snabbare och är säkrare att ladda med den än att använda en vanlig inhemsk kontakt. Beroende på vilken laddningspunkt som du laddar ifrån, kan du även få specifik information om hur mycket energi som går åt för att ladda just din bil.

INFORMATION OM LADDNING

DS fordonsuttag: typ 2-kontakt

DS-batteri elektrisk ombordladdare:

• 7 kW (monofas) som standard: laddningstid 7,5 timmar
• 11 kW (trefas) som fabriksalternativ: laddningstid: 5 timmar

DS kontakt i plug-in hybridfordonet:

• 6,6 kW som fabriksalternativ: laddningstid 1 timme 40 minuter

Du kan ansluta din bil till olika eluttag och ladda med den maximala tillgängliga hastigheten, beroende på kapaciteten på bilens laddare. Plug-in hybrider kan inte snabbladdas.

HUVUDLADDNING

HUVUDLADDNING

Det kan ta lång tid att ladda 50 kWh-batterierna i en elbil – upp till 22 timmar i ett vanligt hushåll. Det kan också vara riskabelt om du inte har kontrollerat uttaget ordentligt, eller om du använder förlängningskablar eller adaptrar.

De flesta hushållskablar är inte installerade med elektriska fordon i åtanke och det finns inte många hushållsapparater i våra hem som konstant drar 10 A i upp till 22 timmar. Så medan laddning i hemmet kan vara helt säker, rekommenderar vi alltid att du har ett uttag som du planerar att ladda från, vars lämplighet har kontrollerats av en certifierad elektriker

HUVUDLADDNING

SNABBLADDNING

Också känt som snabbladdning eller DC-laddning

DS uttag: CCS-kontakt (Combined Charging System)

DS laddningskapacitet: 100 kw, laddning till 80 % på 30 minuter

Snabbladdning kräver mycket kraft och därför installeras inte denna möjlighet i ditt hem, men du kan hitta dessa laddningspunkter på olika publika platser. Längs med motorvägar finns det servicestationer som har dem och även en del bensinmackar, snabbmatskedjor och varuhus. Snabbladdning använder likström för att ladda batteriet på en väldigt kort tid. Det är mycket effektivt upp till 80 % av batterikapaciteten men tar sedan längre tid eller slutar helt under de resterande 20 %. Snabbladdning kan enbart ladda helt elektriska fordon och inte plug-in hybrider eftersom batteriet inte är stort nog.

Det finns ett stort antal standard och snabba laddningspunkter över hela Sverige som drivs av många olika nätverk. Vanligtvis måste du registrera dig för dessa nätverk eller ladda ned deras app för att kunna använda laddningspunkterna. Ett ökande antal installeras nu och betalkortsanläggningar byggs in.

Många är också helt gratis att använda. Andra betalar du för, antingen när du spenderar ansluten energi eller den mängd energi du använder.

(1) Uppgifterna om bränsleförbrukning och CO2-utsläpp överensstämmer med WLTP-homologationen (förordning EU 2017/948). Från och med den 1 september 2018 är nya fordon typgodkända med hjälp av World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), som är en nytt, mer realistiskt testförfarande för mätning av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. WLTP ersätter helt den nya europeiska drivcykeln (NEDC), vilket var testproceduren som tidigare använts. På grund av mer realistiska testförhållanden, uppmätt bränsleförbrukningen och CO2-utsläpp under WLTP är i många fall högre jämfört med de som uppmätts under NEDC. Uppgifterna om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kan variera beroende på specifik utrustning, alternativ och format på däck. Kontakta din återförsäljare för mer information.

För mer information, klicka här.