C-SportLounge

C-SportLounge

Design

En ny tolkning av GT som är i linje med bilbranschens förändring
Uppvisad för första gången på Frankfurt Motor Show år 2005, erbjuder C-SportLounge en ny tappning på GT-bilar som ligger i linje med bilbranschens förändring. C-SportLounge drar mycket av sin inspiration från den innovativa stilen på DS 5.

sport-lounge-rear-art

C-SportLounges originella arkitektur har en exteriör som kombinerar former som uttrycker kraft och strama linjer, och en interiör inspirerad av en cockpit. Allt för förarens körglädje och de tre passagerarnas välmående. Du kommer att älska konceptbilen CSportLounge redan vid första anblicken, tack vare den ädla stilen på karossen. De rena men också vågade linjerna är ett perfekt uttryck för DS stilistiska design. Och tack vare bilens originella arkitektur lyckas den kombinera en muskulös och kraftig stil med anmärkningsvärda linjer.

C-SportLounges breda utseende och kurvor andas kraftfullhet samtidigt som de också påvisar målet med aerodynamik, ett av DS huvudmål. Bland annat tack vare bilens flytande linjer och långa tak. C-SportLounge kombinerar dynamisk körning med högkvalitativ komfort.

Aerodynamik

Optimerad aerodynamik
Noggrann uppmärksamhet har riktats mot aerodynamiken och de flytande linjerna. Flera olika funktioner har lagts till på styling och volym som koncentrerar luften så att bästa resultat kan uppnås. Luftflödet leds i kanaler på båda sidor om den främre stötfångaren. Genom dessa kanaler styrs luftflödet sedan ned mot de främre hjulpartierna.

Det finns också ett elektromekaniskt system vid bakre delen av taket. Detta system är uppgjort av MEMS (micro electro-mechanical systems) som skapar en virtuell vinge genom att likt en propeller styra luftströmmarna och signifikant förbättra drag och stabilitet hos fordonet under höga hastigheter.

C-SportLounge har också en inverterad mobil vinge under den bakre delen. Denna vinge hjälper också till att hålla fordonet stabilt vid höga hastigheter. Det kan användas i tre positioner:

• En första neutral position, som perfekt kombineras med stilen som bakre delen av fordonet har, när bilen är stationär och kör i städer.
• Den andra positionen tillämpas i hastigheter som överstiger 90 km/h.
• Den tredje positionen tillämpas ifall en nödbromsning sker genom att generera kraft som stabiliserar fordonet.

Fordonets smidiga undersida förbättrar draget genom att optimera luftflödet under bilen. Denna kapacitet att skära genom luften bidrar till den dynamiska körningen med C-SportLounge, till fordonets väghållning och till förutsättningen för den miljövänliga prestandan.

Interiör

Hög kvalitet inuti
C-SportLounge lyxiga interiör är designad för att bekvämt rymma fyra vuxna, vilket är ett bevis på bilens mål att vara en sann GT. Instrumentpanelen är en harmonisk kombination av försiktigt framtagna, ädla material och en mekanisk förar-cockpit. Med sina omvänt öppnade bakre dörrar, är denna konceptbil överraskande lättåtkomlig för denna typ av fordon. Den otroliga volymen av bagageutrymmet är idealt för långa resor.

Concept-Car_Sport-lounge-interior

Strävan efter körglädje har resulterat i att förarplatsen, precis som baksätena, drar inspiration från flygbranschen. Detta intryck förstärks ytterligare med användandet av rattar och en speciell layout. Förarplatsen bidrar till körkänslan samtidigt som den fortfarande drar nytta av en höjd som förhöjer glädjen och säkerheten. Förarsätet är kopplat till en central konsol, vilket innebär att växellådans och luftkonditioneringens kontroller alltid är inom en armlängds räckhåll, oavsett position. DS har också gjort allt företaget kan för att föraren ska fortsatta vara fokuserad på vägen, bland annat med en styrratt som har en central kontrollpanel och möjligheten att växla.