Fortsatt försprång under 60-talet

Nya DS Pallas som presenterades på bilsalongen i Paris 1964 präglades av en utrustningsnivå som aldrig tidigare hade skådats på en fransk serieproducerad bil. Den utmärkte sig från tidigare DS-modeller med detaljrik och utpräglad lyxig utrustning såsom kromade detaljer, särskilda utsmyckningar, kromade bakljus och extra främre strålkastare. På insidan var sätena bekvämare och mjukare, de främre ryggstöden högre och inredning inklusive läder fanns tillgängligt som tillval. DS Pallas fanns i samma karossfärger som de andra DS-modellerna men gick även att beställa med exklusiv metallic-lack.
I oktober 1965, ett år efter lanseringen av DS Pallas, släpptes en ny DS med en högprestandamotor på 2 175 i kubik-kapacitet, 109 hk och en maxhastighet på 175 km/h. Nya DS 21 blev en del av produktlinjen vid sidan av den sedan tidigare tillgängliga DS 19, där deras respektive namn indikerade motorernas kapacitet. DS fick ett nytt utseende 1967 som förutom en generellt hyllad design även innefattade svängbara strålkastare som blev standard på modellerna Prestige, Pallas och Cabriolet. Tack vare denna utrustning kunde DS lysa upp en kurva redan innan föraren kommit in i den.
I september 1968 kom en helsvart instrumentpanel och DS 19 ersattes av DS 20. Ett år senare presenterades en helt nydesignad instrumentpanel med tre stora, runda display-tavlor övertäckta av ett visir i full bredd. Året 1969 utmärktes dock framför allt av en uppgradering av motorprestandan. Motorerna på DS 21 försågs med en elektroniskt kontrollerad bränsleinsprutning, vilket ökade styrkan till 139 hk och maxhastigheten till 185 km/h. Mer än någonsin hävdade DS sin position mot konkurrenterna och framstod i alla hänseenden som en unik bil.