Formel E

DS AUTOMOBILES OCH PENSKE AUTOSPORT I FORMEL E

Den elektriska racingserien Formel E startade 2014/15, och DS Automobiles anslöt redan till den andra säsongen. År 2018 tog serien ett stort teknologiskt kliv genom att lansera den andra generationens bilar. DS Automobiles var mycket framgångsrika under denna tid, slog ett antal rekord och 2022 inleddes ett fyraårigt samarbete med PENSKE AUTOSPORT.

 

Inför säsongen 2025/26 har DS PENSKE förstärkts av två exceptionella förare: Maximilian Günther och Taylor Barnard – den senare är den yngsta föraren i Formel E:s historia.

 

DS Automobiles är en stark aktör inom den pågående elektrifieringen och var även en av de första biltillverkarna som engagerade sig inom Formel E. Vårt mål är att minska vår klimatpåverkan och under den processen erhålla den trestjärniga miljöackrediteringen.

DS PERFORMANCE

DS Automobiles skapade sin tävlingssektion – DS Performance – med den tydliga ambitionen att samla in nödvändiga erfarenheter för att skynda på vår pågående elektrifiering och öka vårt renommé. 

 

Våra formelbilar i FE utvecklas av DS Performance och vi tänker fortsätta på den inslagna vägen – våra erfarenheter från racingvärlden bidrar till den nya generationens elbilar. I samarbete med PENSKE AUTOSPORT siktar DS Automobiles mot att återta våra dubbla titlar från 2019 och 2020 (konstruktörsmästerskap respektive förarmästerskap).

DS E-TENSE FE25 GEN3

Ännu starkare. Ännu mer robust. Ännu mer aerodynamisk.

 

Formel E handlar om intensiv, tät racing – och DS E-Tense FE25 förkroppsligar DS Automobiles med sin helsvarta lackering och banbrytande helelektriska teknologi. Hankook iON-däcken är tillverkade av 35 % återvunnet och hållbart material (+9 % jämfört med GEN3-specifikationen) och de är utvecklade för maximalt grepp genom alla väder. Resultatet: 5–10 % bättre grepp och en DS som är redo att tänja gränserna för elektrisk racing.

Tredje generationen

DS E-TENSE FE25 är starkare än någonsin – med 2 % högre prestanda än GEN3. Hemligheten ligger i den avancerade regenerativa bromsningen i kombination med fyrhjulsdrift i 350 kW-läge. Den nya och mer effektiva drivlinan levererar högre komfort – 250 kW fram och 350 kW bak.

Prestanda och effektivitet

Drivlinan är utvecklad av DS Performance:

  • 350 kW fyrhjulsdrift för maximal kontroll.
  • Frontmotor 250 kW och bakmotor 350 kW.
  • Maxeffekt: 350 kW (476 hk).
  • Toppfart: 280 km/h – optimerad för stadsbanor.
  • 0–100 km/h: under 2 sekunder.
  • Elektriskt fyrhjulsbromssystem (Brake-By-Wire).
  • Energiregenerering vid bromsning: upp till 600 kW.
  • 50 % av loppets energi återvinns via bromsarna.
 
Hållbarhet

Gen3-batterierna är enligt dess tillverkare bland de mest avancerade och hållbara som någonsin har tagits fram. De är tillverkade av mineraler från miljömässigt ansvarsfulla källor, samtidigt som battericellerna kommer att återanvändas och återvinnas vid slutet av dess livslängd.

 

Lin och återvunnen kolfiber kommer för första gången att användas i tillverkningen av bilens kaross. Kolfibern kommer att återvinnas från de tidigare Gen2-bilarna – allt för att minska den tala mängden kolfiber som utvinns.

 

Gen3-bilarnas koldioxidavtryck har mätts sedan designfasen för att dokumentera alla energibesparande åtgärder och för att dokumentera bilarnas övergripande miljöpåverkan. Alla oundvikliga utsläpp kommer att kompenseras, som en del av Formel E:s nettonollmål när det kommer till just koldioxidutsläpp.

 
I teknikens framkant

DS Performance – racingdivisionen inom DS Automobiles – har utvecklat DS E-TENSE FE25, bilen som blir DS PENSKE:s främsta vapen i jakten på nya framgångar. Inför säsongen 2025/26 består förarduon av Maximilian Günther och Taylor Barnard – den yngsta föraren i Formel E:s historia.

 

Genom samarbetet med PENSKE AUTOSPORT har DS Automobiles ytterligare befäst sin position i Formel E. Målet är tydligt: fler segrar, fler titlar och nya rekord. Formel E fortsätter samtidigt att vara en central plattform för DS Automobiles forskning och utveckling.

 

Konkurrens leder till innovation

DS Automobiles drivs av djärvhet och en önskan om att bygga morgondagens bil, redan i dag. Precis därför investerar vi ett stort arbete i våra personbilar, som hämtar inspiration från våra innovativa racingteknologier.

 

En framgångsrik överföring av kompetens mellan Formel E och våra produktionsbilar; det är detta vi kallar avant-garde. 

FÖRARNA
DS PENSKE

DS påbörjade ett helt nytt och kraftfullt kapitel i sin Formel E-historia genom att samarbeta med ett av de mest prestigefulla namnen inom motorsportsbranschen: PENSKE AUTOSPORT.

 

Till den kommande upplagan av Formel E ställer DS PENSKE upp med mästerskapets kanske mest imponerande föraruppsättningar: tysken Maximilian Günther och den brittiske talangen Taylor Barnard – den yngste föraren i Formel E:s historia.

 

Med denna duo i spetsen jagar DS Automobiles nya titlar och nya rekord, samtidigt som teknologin från banan förfinas och överförs till nästa generation personbilar.

Jean-Éric Vergne répond à vos questions

Qu'est-ce que l'éco-conduite ?

 

En formule E, quelle proportion de l'énergie utlisée durant une course provient de la récupération d'énergie ?
Sur Nouvelle DS 3 E-TENSE, combien de kilomètres supplémentaires peut-on parcourir en adoptant une éco-conduite ?
Quelle est la puissance de récupération d'énergie au freinage de la DS E-TENSE FE23 ?
Quelles sont tes astuces pour optimiser ta consommation sur piste et sur route ?
Combien de kilomètres as-tu déjà parcouru au volant de la Formule E de DS Automobiles ?
Est-ce que le fait d'être pilote de Formule E impacte ta conduite sur route ?
En quoi la technologie E-TENSE des monoplaces DS a-t-elle un impact réel sur les véhicules de série DS E-TENSE ?

ABB FIA Formel E-världsmästerskapet

Tillbakablick på säsong 11

Säsongen 2024/25 avslutades med London E-Prix, vilket satte punkt för den elfte upplagan av Formel E efter hela 16 race. Den intensiva kalendern gav biltillverkarna värdefull tid att utveckla den teknik som sedermera kommer att användas i personbilar.

 

DS PENSKE slutade femma i konstruktörsmästerskapet. I förarmästerskapet säkrade Jean-Éric Vergne en sjätteplats och stod på pallen två gånger. Maximilian Günther tog två segrar och lika många poleposition, men han fick nöja sig med en tiondeplats i förarmästerskapet.

 

Nu riktas blickarna mot säsong 12, som inleds med officiella tester den 27 oktober i Valencia. Premiärracet körs sedan den 6 december i brasilianska São Paulo.

REGLER OCH FÖRESKRIFTER

Grundläggande regler för Formel E-världsmästerskapet ABB FIA

Sedan säsongen 2023 gäller nya föreskrifter i Formel E som bland annat innebär att varje tävling avgörs efter ett bestämt antal varv, snarare än av en förutbestämd tidsperiod. Detta gör att varje team än bättre kan planera sin racingstrategi och skapa spänning hela vägen fram till slutet.

 

Sedan övergången till varv från tid kommer tävlingsavbrott av säkerhetsbilen och en ”Full Course Yellow” att kompenseras med extra varv, vilket ersätter den tidigare tidsåtgången.

Kvalificeringstävlingar
De 22 förarna kommer att delas upp i två grupper. De fyra snabbaste från varje grupp möter därefter varandra i ett utslagslopp. 
Snabbare än någonsin
Gen3-bilarna levererar 350 kW under kvalificeringstävlingarna och 300 kW under själva huvudloppet. 
Fler konkurrenter
Tävlingsavbrott av säkerhetsbilen och "Full Course Yellow" kompenseras hädanefter med extra varv. 

RESULTAT

DS Automobiles: den mest framgångsrika tillverkaren inom Formel E

SÄSONG
TEAM
LOPP
VINSTER
PODIUMS
POLE POSITIONS
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2023-2024
DS PENSKE
16
0
4
3
2024-2025
DS PENSKE
16
2
4
2
TOTAL
137
18
55
27

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION

E-TENSE-teknologi

Upptäck DS Automobiles elektrifiering.

Komfortteknologier

Gör alla dina resor till behagliga upplevelser.