Hoppa till innehåll
Formel E

Formel E

DS AUTOMOBILES OCH PENSKE AUTOSPORT I FORMEL E

Inför säsongen 2022/23 gick DS Automobiles samman med Penske Autosport, genom ett avtal över de kommande fyra säsongerna av ABB FIA Formel E-världsmästerskapet. Sammanslagningen skedde efter att DS satt flera rekord med den andra generationens DS E-TENSE FE. 

 

I samband med säsongen 2022/23 meddelade DS PENSKE att två tidigare titelvinnare skulle representera teamet i Formel E: Jean-Eric Vergne och Stoffel Vandoorne. Vergne har vunnit Formel E vid två tillfällen, och den tidigare Formel 1-föraren Vandoorne har en titel.

 

Eftersom DS Automobiles är en kraftfull aktör i omställningen till 100 % elektriskt var vi en av de allra första tillverkarna att engagera sig i Formel E genom DS Performance. Vårt mål är att minska vår klimatpåverkan och under den processen erhålla den trestjärniga miljöackrediteringen.

DS PERFORMANCE

DS Automobiles skapade sin tävlingssektion – DS Performance – med den tydliga ambitionen att samla in nödvändiga erfarenheter för att skynda på vår pågående elektrifiering och öka vårt renommé. 

 

Våra formelbilar i FE utvecklas av DS Performance och vi tänker fortsätta på den inslagna vägen – våra erfarenheter från racingvärlden bidrar till den nya generationens elbilar. I samarbete med PENSKE AUTOSPORT siktar DS Automobiles mot att återta våra dubbla titlar från 2019 och 2020 (konstruktörsmästerskap respektive förarmästerskap).

DS E-TENSE FE23 GEN3

DS E-TENSE FE23 GEN3 var vår tredje generation racingbil inom Formel E, med ett guld- och svartfärgat utseende som gjorde den direkt igenkännbar som en skapelse från DS Penske. Modellen förkroppsligade på ett perfekt sätt vår strävan mot att hela tiden vara i framkant inom den teknologiska utvecklingen, samtidigt som utseendet fångade in vårt etos. 

 

Inför Formel E-säsongen 2022/23 genomförde vi en rad viktiga modifieringar, jämfört med tidigare säsonger. De nya Gen3-bilarna var de snabbaste någonsin i Formel E-mästerskapet med en topphastighet på 280 km/h, samtidigt som de även var lättare än Gen2-bilarna.

 

Men än viktigare än både utseende och topphastighet var DS Penskes imponerande prestanda – där mer än 40 procent av den energi som användes under ett lopp kom från den regenerativa bromsningen.

Tredje generationen

Flera faktorer var avgörande för att lyckas åstadkomma den kraftfulla prestandan hos DS E-TENSE FE23: fyrhjulsdriften och 350 kW var en klar förbättring jämfört med 250 kW i Gen2-bilarna. Den nya främre drivlinan bidrog med 250 kW extra till bakpartiet, vilket på egen hand dubblerade den regenerativa kapaciteten till totalt 600 kW. DS E-TENSE FE23 och de övriga Gen3-bilarna var dessutom först ut i Formel E med att inte ha några hydrauliska bakbromsar, tack vare den främre drivlinan.

Prestanda och effektivitet

Drivlinan är utvecklad av DS Performance:

 

  • Maxeffekt: 350 kW (476 hk).
  • Topphastighet: 280 km/h (optimerad för motorsportbanor).
  • Bromsar: ny främre drivlina bidrar med 250 kW till de 350 kW som genereras baktill. Ett elektriskt bromssystem (brake by wire) finns på alla fyra hjul.
  • Energiåtervinningskraft vid bromsning: 600 kW.
  • 40 % av energin som används under ett lopp kommer från regenerativ bromsning.
 
Hållbarhet

Gen3-batterierna är enligt dess tillverkare bland de mest avancerade och hållbara som någonsin har tagits fram. De är tillverkade av mineraler från miljömässigt ansvarsfulla källor, samtidigt som battericellerna kommer att återanvändas och återvinnas vid slutet av dess livslängd.

 

Lin och återvunnen kolfiber kommer för första gången att användas i tillverkningen av bilens kaross. Kolfibern kommer att återvinnas från de tidigare Gen2-bilarna – allt för att minska den tala mängden kolfiber som utvinns.

 

Gen3-bilarnas koldioxidavtryck har mätts sedan designfasen för att dokumentera alla energibesparande åtgärder och för att dokumentera bilarnas övergripande miljöpåverkan. Alla oundvikliga utsläpp kommer att kompenseras, som en del av Formel E:s nettonollmål när det kommer till just koldioxidutsläpp.

 

Konkurrens leder till innovation

DS Automobiles drivs av djärvhet och en önskan om att bygga morgondagens bil, redan i dag. Precis därför investerar vi ett stort arbete i våra personbilar, som hämtar inspiration från våra innovativa racingteknologier.

 

En framgångsrik överföring av kompetens mellan Formel E och våra produktionsbilar; det är detta vi kallar avant-garde. 

FÖRARNA

DS PENSKE

DS Automobiles inledde ett helt nytt kapitel i vårt Formel E-arbete när vi började samarbeta med ett av de allra mest prestigefulla namnen inom motorsportsbranschen: PENSKE AUTOSPORT.

 

Sedan den nionde säsongen av Formel E har DS PENSKE även haft en av de mest prestigefulla föraruppsättningarna i mästerskapet. Belgaren Stoffel Vandoorne, som tävlat i Formel 1, och den franska föraren Jean-Eric Vergne, som är tvåfaldig Formel E-mästare.

 

Tillsammans med Stoffel Vandoorne och Jean-Eric Vergne siktar DS Automobiles mot att vinna nya titlar och fortsätta den pågående överföringen av teknologi till våra nya skapelser – som uteslutande kommer vara elektriska från och med 2024.

FÖRARNA
DS PENSKE

DS Automobiles inledde ett helt nytt kapitel i vårt Formel E-arbete när vi började samarbeta med ett av de allra mest prestigefulla namnen inom motorsportsbranschen: PENSKE AUTOSPORT.

 

Sedan den nionde säsongen av Formel E har DS PENSKE även haft en av de mest prestigefulla föraruppsättningarna i mästerskapet. Belgaren Stoffel Vandoorne, som tävlat i Formel 1, och den franska föraren Jean-Eric Vergne, som är tvåfaldig Formel E-mästare.

 

Tillsammans med Stoffel Vandoorne och Jean-Eric Vergne siktar DS Automobiles mot att vinna nya titlar och fortsätta den pågående överföringen av teknologi till våra nya skapelser – som uteslutande kommer vara elektriska från och med 2024.

Jean-Éric Vergne répond à vos questions

Qu'est-ce que l'éco-conduite ?

 

En formule E, quelle proportion de l'énergie utlisée durant une course provient de la récupération d'énergie ?
Sur Nouvelle DS 3 E-TENSE, combien de kilomètres supplémentaires peut-on parcourir en adoptant une éco-conduite ?
Quelle est la puissance de récupération d'énergie au freinage de la DS E-TENSE FE23 ?
Quelles sont tes astuces pour optimiser ta consommation sur piste et sur route ?
Combien de kilomètres as-tu déjà parcouru au volant de la Formule E de DS Automobiles ?
Est-ce que le fait d'être pilote de Formule E impacte ta conduite sur route ?
En quoi la technologie E-TENSE des monoplaces DS a-t-elle un impact réel sur les véhicules de série DS E-TENSE ?

LE CHAMPIONNAT ABB FIA Formula E

Saison 9

La saison 9 championnat du monde ABB FIA de Formule E a débuté le 14 janvier 2023 à Mexico City.

 

Cette année, la série 100% électrique se rend dans 11 villes d’Amérique, d’Asie, d’Afrique et d’Europe avec quatre nouveaux circuits : Hyderabad, Cap Town, Sao Paulo et Portland.

REGLER OCH FÖRESKRIFTER

Grundläggande regler för Formel E-världsmästerskapet ABB FIA

Sedan säsongen 2023 gäller nya föreskrifter i Formel E som bland annat innebär att varje tävling avgörs efter ett bestämt antal varv, snarare än av en förutbestämd tidsperiod. Detta gör att varje team än bättre kan planera sin racingstrategi och skapa spänning hela vägen fram till slutet.

 

Sedan övergången till varv från tid kommer tävlingsavbrott av säkerhetsbilen och en ”Full Course Yellow” att kompenseras med extra varv, vilket ersätter den tidigare tidsåtgången.

Kvalificeringstävlingar
De 22 förarna kommer att delas upp i två grupper. De fyra snabbaste från varje grupp möter därefter varandra i ett utslagslopp. 
Snabbare än någonsin
Gen3-bilarna levererar 350 kW under kvalificeringstävlingarna och 300 kW under själva huvudloppet. 
Fler konkurrenter
Tävlingsavbrott av säkerhetsbilen och "Full Course Yellow" kompenseras hädanefter med extra varv. 

RESULTAT

DS Automobiles: den mest framgångsrika tillverkaren inom Formel E

SÄSONG
TEAM
LOPP
VINSTER
PODIUMS
POLE POSITIONS
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAL
105
16
47
22

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION

E-TENSE-teknologi

Upptäck DS Automobiles elektrifiering.

Komfortteknologier

Gör alla dina resor till behagliga upplevelser.