Numéro 9

Numéro 9

Filosofi

n9-concept-car_Philosophies

Numéro 9 är en uppfriskande fläkt på lyxbilsmarknaden som förädlar DS-modellernas DNA. Den särskiljer sig med sin känslighet, förfining och enastående finess och framstår av sin egna kreativitet och unika styling.

Numéro 9 ger föraren helt ny körupplevelse och är helt och hållet anpassad för ett dagligt körande. Denna kombiform-inspirerade konceptbil utstrålar självsäkerhet och en karismatisk närvaro.

 

Design

numero-9_Design

Numéro 9 förkroppsligar DS-linjens elegans på ett fantastiskt sätt med sina utsökta detaljer. Konceptbilen inleder ett nytt designkapitel i DS-världen med sin glans och universalitet, uppkommen från modevärldens huvudstad Paris. Karossen har ett till synes svävande ta, utsmyckat med en kromad list och ett diskret DS-monogram. Sidofönstrena är elegant strömlinjeformade i riktning mot bakluckan – allt i sann DS-anda.

Färgerna och materialen är konstnärligt sammanställda på ett mystiskt och sofistikerat sätt. Den djupa svarta karossfärgen har subtila spår av färgen lila, så kallad ”Whisper”, som med sin varma ton matchar de Kalifornien-inspirerade kromdetaljerna.

 

Teknologi

Numero-9_concept_lightEn rad olika teknologier står bakom konceptbilen Numéro 9:s utmärkande komfort, säkerhet och miljöhänsyn samtidigt som passagerarna får en fin och kraftfull körupplevelse. Citroëns expertis märks med sin närvaro den så kallade taglinen “Créative Technologie”. Numéro 9 drivs av en hybrid drivlina med en motor som kombinerar bensin eller diesel med en elmotor. Elmotorn använder litium-jon-teknik för att utvinna en kraft som uppnår 70 hk med ett vridmoment på 200 Nm. Motorn laddas via ett inhemskt eluttag och blir fulladdad på bara tre och en halv timme.

 

Miljö

Numero-9_concept_philosophyEftersom Numéro 9 är en laddhybridbil så är den miljövänlig, vilket framstår framförallt i stadskörning. I ZEV-läget (Zero Emission Vehicle) kommer bilen upp till en maxfart på 50km/h och är därmed även passande för vägar som kräver snabba hastighetsväxlingar då hybridsystemet begränsar bränsleförbrukningen genom att använda båda energikällorna. Förbränningsmotorn sätter igång med en särskild stark kraft vid körning på motorväg och utvecklas till ett imponerande 295 bhp utan att öka bränsleförbrukningen (1.7 l/100km) eller koldioxidutsläppet (39 g/km).